Apr 11, 2009

Perjuangan 'EXAM'

Alhamdulillah, semester ini semakin dipenghujungnya. Mahasiswa UM semakin merasai bahang final exam yang akan menjelma dalam seminggu sahaja lagi. Fikiran masing-masing mula tertumpu kepada buku-buku, meja study, nota-nota ringkasan dan sebagainya. Manakala surau mulai penuh dengan solat hajat, zikir2 dan seumpamanya. Fenomena-fenomena yang digambarkan saban tahun berlaku dan kadangkala sedar tak sedar begitulah fitrah hidup seorang manusia selaku hamba kepada Penciptanya. Walau jauh pun berlari, namun saat kesusahan dirasakan tetapkan kembali kepada Allah swt.

Namun, peperiksaan bukan sebab untuk kita mengenepikan gerak kerja dakwah Islam. Ilmu dan dakwah bukan di takuk yang berbeza. Tiada sampingan antara keduanya, dan yang penting sekali selaku mahasiswa yang menjadi 'check and balance' dalam masyarakat perlu terus peka dengan keadaan semasa yang berlaku pada hari ini.

Untuk pesanan ringkas dari saya... Semoga kita bersama-sama diberi kelancaran untuk menjawab soalan yang diberikan nanti dan ingatlah kepada Allah swt, mohonlah keredhaan dan keberkatan dari individu sekeliling kita terutama Ibu Bapa, Pensyarah dan sahabat2 seperjuangan yang berada disamping kita. Suka duka itu adalah lumrah hidup, tetapi kita yang mencoraknya ke arah yang lebih positif. Akhir sekali, jaga kesihatan rohani dan jasmani kalian.

Salam Perjuangan Buat Teman-teman.

Wassalamualaikum,
Fasihah.

Template by:
Free Blog Templates